חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

מה זה NLP...

 

כאשר אנו רוצים לעשות שינוי בחיים אנחנו צריכים לשנות את אותן תוכנות אוטומטיות שצרובות לנו במערכת ההפעלה, הלוא היא מערכת העצבים שלנו (N- neuro-system) ואת זה נעשה באמצעות כלים של שימוש בשפה מילולית ולא מילולית (L- language).

 

אוסף של טכניקות חשיבה ותקשורת שכל אדם יכול לרכוש לעצמו בשביל לשפר את איכות החיים שלו בכל תחום: ביטחון עצמי, קריירה, בריאות, זוגיות, מימוש עצמי ועוד.

השיטה פותחה בשנות ה-70 של המאה הקודמת מתוך ניסיון להבין מה הופך אנשים למצוינים בתחומם. האם יש להם מאפיינים משותפים, והאם כל אדם יכול לסגל לעצמו את המאפיינים האלו ולהצליח.החוקרים מוצאים שהשימוש בשפה המילולית והלא מילולית שלהם עם עצמם ועם אחרים הוא הגורם המשפיע למצוינות והצלחה, ועוד הם מוצאים את המאפיינים המשותפים בתפיסת עולמם הייחודית.

היום, אחרי כמה עשורים, מדעי המוח נותנים תקפות ליותר ויותר מהנחות היסוד של ה-NLP, ויש תאוצה אדירה בשימוש בכלים בכל מקום שבו נרצה לקדם אנשים – בחינוך, בארגונים, כמובן בתחום הטיפול, האימון, הייעוץ ועוד.

כיצד השיטה יכולה לשפר את איכות חיינו?

לחיים יש נטייה ללמד אותנו מי אנחנו, מה מאפיין אותנו, למה אנחנו מסוגלים וגם, למה אנחנו לא. מי שאחראי לזה באמת הוא המוח שלנו שיוצר תבניות חשיבה שפועלות כמו תוכנות אוטומטיות ממש כמו תוכנות מחשב (P-programs), אלו הם הרגלי חשיבה שאנחנו טועים לחשוב שהם האופי המוחלט והבלתי גמיש שלנו. נוכל לזהות זאת בקלות כאשר אנו שומעים שאנשים אומרים על עצמם ועל אחרים דברים מוחלטים כמו: אני עצלן, אני לא בנוי להיות עצמאי, הבוס שלי קמצן, המדינה שלנו מושחתת וכו’.

כאשר אנו רוצים לעשות שינוי בחיים אנחנו צריכים לשנות את אותן תוכנות אוטומטיות שצרובות לנו במערכת ההפעלה, הלוא היא מערכת העצבים שלנו (N- neuro-system) ואת זה נעשה באמצעות כלים של שימוש בשפה מילולית ולא מילולית (L- language).

לדוגמא, אדם רוצה לעשות שינוי במצבו הכלכלי ונוטה לחשוב שאם היה מגדיל את הכנסתו המצב היה משתפר והבעיה הייתה נעלמת. ואז, המציאות מוכיחה לושכמו ברוב המקרים כשההכנסה גדלה גם רמת החיים שלו גדלה, ומהר מאד הוא מוצא את עצמו באותה בעיה שהייתה לו קודם, שלמעשה מעולם לא נפתרה, והיא הדרך שבה הוא מתנהל, כלומר הרגלי חשיבה שגורמים לו לפעול באותו אופן. הוא מבין שעליו לשנות את התנהלותו ומחליט לקחת ליווי של יועץ לכלכלת המשפחה. הוא מתחיל לעשות את המשימות שהיועץ ממליץ לו, ואז הוא נתקע. נגמרת לו המוטיבציה או כוח הרצון, או פשוט כל דבר קטן שקורה בחייו מסיט אותו מהדרך, בדומה לכל תהליך משמעותי שניסה לעשות בשביל לשפר את איכות חייו, למשל דיאטה או ספורט או פינוי זמן לבילוי עם המשפחה. יועצים ומאמניםאמנם מכירים את כל הסודות והשיטות להתנהלות מיטביתבתחומם, אבל רובם לא מכירים את מנגנוני ההפעלה של המוח. זו הסיבה שלעיתים ליוויים מקצועיים לא מצליחים להגיע לפריצת דרך אמיתית. היום יותר ויותר יועצים מקצועיים רוכשים כלים לתקשורת יעילה עם המוח ושחרור דפוסי הפעלה אוטומטיים, או מפנים את המונחים שלהם למומחים בתחום וכך משפרים את אחוזי ההצלחה שלהם.


האם ניתן לשלב את ה–NLP בתחומים שונים כגון: עסקים, מכירות, התנהגות ארגונית? כיצד ובמה זה עשוי לתרום?

ניתן ורצוי לשלב את הכלים של ה-NLP בכל תחום שיש בו אנשים שרוצים להתקדם בחיים או שהמעסיקים רוצים לקדמם ולהפיק את מלוא הפוטנציאל שלהם לטובתם ולטובת המערכת כמובן. שיפור התקשורת הבינאישית, עבודה סביב ערכים משותפים, חיזוק משאבים פנימיים, כוח רצון, מוטיבציה, אמונה ומסוגלות עצמית ושימוש בחוזקות הטבעיים של העובדים, כל אלו ועוד ניתנים להשגה באמצעות תהליכי עבודה מנטליים עם כלי ה-NLP ויכולים לשפר ולקדם משמעותית את הארגון לתוצאות טובות יותר בזמן קצר יותר, וחשוב באותה מידה – בהתנהלות רגועה יותר.

מה לגבי המעסיקים עצמם? מלבד היתרון וההשפעה על איכות חייהם הפרטיים, כשהמנהל מרגיש טוב בעצמו הוא פנוי רגשית ומנטלית לראות את טובת הארגון והעובדים לנגד עיניו, לשמש להם דוגמא אישית, מנהיגות איכותית ובניית התנהגות ארגונית מיטיבה כמפורט לעיל.

גם בהיבט של שירות לקוחות ומכירות, כל מקום שבו תקשורת בינאישית היא הגורם המכריע להצלחה, הרי שהכלים של ה-NLP יוכלו לשפר אותה משמעותית.

ובנוגע לעסקים קטנים, על אחת כמה וכמה כאשר עסק מבוסס על התנהלות של אדם אחד שעליו לשמש מספר רב של תפקידים ולעבור ביניהם במהירות שיא: הוא גם נותן השירות, גם מנהל המכירות, גם המשווק ויוצר התוכן, גם מנהל החשבונות של עצמו, המתכנן, המעצב ועוד ועוד תפקידים. הגמישות המחשבתית הנדרשת לשם כך, והתקשורת הפנימית של אותו בעל עסק–one man show עם עצמו, הן קריטיות.

על אף שיותר ויותר בעלי עסקים קטנים פונים היום למאמנים רגשיים ומנטליים בשביל לשפר את איכות חייהם ואיכות תפקודם העסקי, הנושא עדיין לא מספיק רווח בעולם העסקים משתי סיבות עיקריות: א. התחום נתפס פסיכולוגי ומרתיע אותם מלפנות "לטיפול", מה שכביכול מעיד על כך שמשהו לא בסדר איתם. ב. הם לא מבינים מדוע חשוב שישקיעו זמן, כסף ותיעדוף בעבודה הרגשית-מנטלית, ואיך היא זו שבעזרתה יגיעו לפריצת הדרך המשמעותית ביותר.

לסיכום, אם אתם אנשים שרוצים לפרוץ תקיעויות, שלכם או של אחרים, לשפר תוצאות תוך כדי הנאה מהדרך, להגדיל את רמת הסיפוק והתפקוד בחייכם או בחייהם של אלו שתרצו לקדם, ה-NLP יכול לשמש אתכם בכל מיני אופנים. אז מה עושים דבר ראשון? הכי חשוב זה לחוות אותו על עצמכם כי רק ככה תבינו לעומק במה מדובר ואיך להשתמש בזה בעצמכם.

מה זה NLP. תמר רוזנברג

פרדס חנה כרכור  -052-866-4353

 
 
 
קמפיין 23

קמפיין 23

פורום המומחים

פורום המומחים

מה היעוד שלך....  מירון אורגד

מה היעוד שלך.... מירון אורגד

mcity

mcity

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים